Zima jest w kalendarzu, w górach wreszcie spadł śnieg, a stoki Bukovela i Dragobratu są już pełne. Wyjazd w góry i powrót stamtąd bez filmu? Nie zostaniesz zrozumiany.
I znowu zaczynamy dostawać pytania, jak przygotować GoPro do zjazdu na nartach? Zapoznaj się z kilkoma wskazówkami dla doświadczonych i początkujących.
Niech snowboardziści nam wybaczą, ten artykuł będzie poświęcony narciarzom. Większość punktów oczywiście się pokrywa, ale nadal będziemy mieli osobną selekcję dla boardingu.
Jeśli jeździsz na nartach z GoPro od kilku lat, to zapewne znasz już wiele wersji uchwytów na kask. Prawdopodobnie posiadasz już co najmniej jeden z nich. Rzecz w tym, że jedno ujęcie, nawet jeśli jest świetne, to za mało na pełnowartościowy filmik. Kadry wykonane samą kamerą zamontowaną na kasku, choć dynamiczne, będą jednak monotonne. A podczas oglądania takiego filmu niektórzy dostaną nawet lekkiej choroby morskiej.
Ogólnie rzecz biorąc, zarówno narciarstwo jak i snowboard są sporym wyzwaniem dla GoPro. Przy każdym zejściu jest szansa na zgubienie aparatu, lub zdmuchnięcie go przez gałąź czy patyk. Dlatego warto sprawdzić wszystkie mocowania i blokady przed pierwszą jazdą próbną.
Wysoka częstotliwość odświeżania (wysoka, ale nie maksymalna, w przeciwnym razie można stracić jakość wideo) jest ważna dla spektakularnego przechwytywania ruchu.
Które GoPro jest dobre do jazdy na nartach?
Odpowiedź jest prosta - każdy rodzaj. Każdy członek słynnej rodziny może być wykorzystany do jazdy na nartach. GoPro Hero5 Black, Hero5 Session i GoPro Hero6 Black to modele wodoodporne. W przypadku GoPro Hero4 i wcześniejszych, należy przywieźć zaplombowany futerał.
Wskazówki wprowadzające dla kamerzystów na stoku narciarskim
Jak już wcześniej wspomniano, kluczem do interesującego wideo jest gra kątów. Szczęśliwi są ci, którzy mają dwie kamery, ale można się zadowolić tylko jedną, zmieniając jej położenie.
Idealnie byłoby zjechać kilka razy tym samym zjazdem w tych samych warunkach, tzn. dosłownie zjechać jeden po drugim. Pogoda może się zmienić jutro lub po południu, w takim przypadku nie będzie już możliwe zmontowanie jednego filmu.
Podczas edycji ogólnego klipu, większość dodatkowych kątów może potrzebować tylko kilku kawałków, kilku sekund lub nawet mniej, ale będą one stanowić punkt kulminacyjny.
Ale aby zrobić dobre zdjęcia zjazdu na nartach twojego najlepszego przyjaciela, musisz być znacznie bliżej niego, niż mogłoby się wydawać. Jeśli kamera zamontowana jest na monopodzie lub stabilizatorze, warto wybrać niezbyt trudne zejście (poziom zielony lub niebieski). I poproś kolegę, żeby nie jechał z dużą prędkością, żeby było realne utrzymanie go w kadrze bez przytulania się do samego świerka.
Tryby i ustawienia podczas filmowania kamerą GoPro na stoku narciarskim
Najnowsze modele GoPro są w pełni przygotowane do rejestrowania różnych dyscyplin sportowych, zarówno pod względem technicznym, jak i programowym. Dlatego po włączeniu aparatu w trybie AE możesz mieć pewność, że uzyskasz doskonałe zdjęcia.
Tryb GoPro SuperView
Ponieważ w większości przypadków aparat znajduje się bardzo blisko fotografowanego obiektu, tryb SuperView będzie dla nas pomocny.
GoPro posiada sensor o proporcjach 4:3, a standardowe rozdzielczości 1080p lub 4K mają proporcje 16:9, co oznacza, że górna i dolna część przechwytywanego kadru nie jest wykorzystywana. Dlaczego więc je tracić?
Gdy SuperView jest włączony, kamera zapisuje cały materiał filmowy, wykorzystując pełną wysokość matrycy, a następnie dynamicznie rozciąga krawędzie do standardowych proporcji 16:9.
Ten tryb jest optymalnym rozwiązaniem do jazdy na nartach. Nic nie jest stracone, a w post-processingu tryb SuperView daje więcej możliwości edycji.
Wysoka częstotliwość odświeżania obrazu
Wysoka częstotliwość odświeżania obrazu jest konieczna, aby uniknąć rozmycia obrazu migającej scenerii podczas zjazdu. Im wyższa częstotliwość odświeżania, tym wyraźniejszy będzie obraz.
Podstawowa częstotliwość odświeżania obrazu dla kamery do narciarstwa zjazdowego wynosi 60 klatek na sekundę. Aby sfilmować skok lub sztuczkę w zwolnionym tempie musisz zwiększyć liczbę klatek na sekundę do 120 lub 240fps, ale pamiętaj, że wymaga to bardzo dobrego oświetlenia, w przeciwnym razie obrazy będą ciemne i "zaszumione". Ogólnie rzecz biorąc, jakość filmów kręconych z prędkością 120 lub więcej klatek na sekundę będzie niższa niż przy 60 lub 30, ale rezultaty w zwolnionym tempie są imponujące.
Podłączanie do aplikacji mobilnej
Prawdopodobnie zabierzesz ze sobą na wycieczkę swój telefon, więc upewnij się, że on i Twoja kamera GoPro widzą się wcześniej i są gotowe do pracy. Zgadzam się, QuikStories przydaje się do oglądania całodziennej jazdy na nartach przy kieliszku grzanego wina. Ale jest w tym coś więcej. Jeśli kamera wyleci z uchwytu, będziesz miał możliwość uruchomienia na niej trybu wyszukiwania - GoPro będzie wydawać sygnały dźwiękowe i migać światłami, aby ułatwić jej odnalezienie. Jeśli sieć Wi-Fi nie została wcześniej włączona, nie można tego zrobić.
Zapasowe baterie
Kiedy wyjeżdżasz na narty lub snowboard na cały dzień, nie zapomnij zabrać ze sobą dodatkowej baterii lub nawet dwóch. Nie ma nic gorszego niż przegapienie ostatniego skoku dnia z powodu martwej komórki.
Pamiętaj, że baterie szybciej się rozładowują na mrozie. Dlatego najlepiej trzymać je w wewnętrznej kieszeni.
Sterowanie głosem
Nowa funkcja GoPro w modelach Hero5 Black, Hero5 Session i Hero6 Black to świetny sposób na przetestowanie kamery podczas uprawiania ekstremalnych sportów zimowych. Szczególnie jeśli kamera jest zamontowana na kasku lub patrzy na Ciebie z góry.
Zimowy time-lapse w górach
Jeśli masz cel i chęci, możesz zrobić efektowny time-lapse zachodu słońca lub akcji wyciągu w ośrodku narciarskim (będziesz musiał powtórzyć to kilka razy, eksperymentując, aby znaleźć optymalny frame-rate).
Wypróbuj również hyperlapse, który jest tym samym co timelapse, ale w ruchu. Na przykład, zamontuj kamerę tak stabilnie jak to możliwe na klatce piersiowej lub użyj stradicamu. Zrób poklatkowy film, a następnie poddaj go dodatkowej stabilizacji podczas edycji w edytorze wideo.
Jakie uchwyty do kamer akcji są odpowiednie dla narciarzy?
Zastosuj wiązania, które sprawdziły się w praktyce:
Mocowanie na kask.
Dostępne w dwóch typach. Pierwszym z nich jest elastyczne mocowanie paska. Jest odpinany, co jest przydatne, jeśli wypożyczasz kask. Ponadto, można go używać nie tylko na kasku, ale na każdym innym nakryciu głowy lub po prostu na głowie. Jednak drugi typ jest nadal preferowany, ponieważ te gumki odpadają, gdy są luźno zamontowane, a także powodują dodatkowe drgania na zdjęciu.
Drugi rodzaj to podkładki na dwustronnej taśmie klejącej. Podkładki są dołączone do większości kamer i mogą być częścią innych uchwytów. Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, zasada jest taka sama - aparat szybko instaluje się w nich za pomocą zatrzasków. Wygodne jest to, że kąt jest dokładnie taki sam jak przy obracaniu głowy, dzięki czemu można szybko zdjąć kamerę i zamontować ją na innym uchwycie. Same pady, gdy kamera nie jest zamontowana, są praktycznie niewidoczne i w ogóle nie przeszkadzają w noszeniu kasku. Bo dość często można zauważyć trzy naraz - jeden na górze, drugi z przodu, prawie na czole, trzeci z boku. Takie pozornie nieistotne zmiany w ustawieniu kamery dają w efekcie zupełnie inne perspektywy i ożywiają film.
Uchwyt na kask może być dobrym punktem wyjścia do filmowania. Ale ponieważ Twoja głowa aktywnie porusza się podczas schodzenia w dół toru, oglądając krajobraz z lewej i prawej strony, rezultatem będzie wiele szarpanych, niestabilnych nagrań. Dlatego najlepiej, aby wideo z kaskiem było wymieszane ze spokojniejszym materiałem.
Mocowanie na klatce piersiowej
Ten typ mocowania jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem. Kamera będzie zawsze w zasięgu wzroku, więc nie ma szans, że zniknie niezauważona podczas zjazdu, a Ty zawsze będziesz mógł sprawdzić, czy filmuje, czy nie. Dla nas jednak najważniejsze będzie to, że jest to pozycja, z której tworzony jest "widok z oczu". Tak, nie z hełmu, ale właśnie z klatki piersiowej. Może być konkurować z mocowaniem w zębach, co nie jest najwygodniejszą opcją w zimie.
No i oczywiście mocowanie do klatki piersiowej - sama możliwość uzyskania płynnego obrazu bez użycia stedicamów. Nawiasem mówiąc, takie uchwyty mogą być wbudowane w plecak.
Mocowanie nart.
Uchwyty do desek surfingowych wykonane z wodoodpornego kleju 3M. Polecamy ten typ deski, ponieważ deski surfingowe są często za małe i nie wytrzymują. Surfer mount wyposażony jest również w podkładkę zabezpieczającą oraz specjalną linę. Zapewnia dobre ujęcia z niskiego kąta: fontanny śniegu i czubki nart.
Unikaj klejenia podkładki montażowej w temperaturze otoczenia poniżej 20°C, a tym bardziej bezpośrednio na stoku narciarskim. Montaż należy wykonać z wyprzedzeniem na suchej i czystej powierzchni nart w temperaturze pokojowej, dodatkowo podgrzewając taśmę samoprzylepną suszarką do włosów. Pozostawić na kilka godzin przed użyciem sklejonej oprawy.
Uchwyty do kijów narciarskich
Uchwyt na kije narciarskie, który latem przymocowaliśmy do kierownicy, nie będzie zbierał kurzu zimą. Może być użyty do przekształcenia kija narciarskiego w monopod. Dzięki temu można zrobić sobie świetne selfie, więc nie przegap okazji, by pomachać rękawiczką do obiektywu!
Dodatkowe mocowania
Dla zmiany perspektywy lub gdy trzeba podnieść lekko aparat
- Obrotowy uchwyt do GoPro,
- Kilka obrotowych i prostych wysięgników,
- Kilka zapasowych szybkozłączek i haków j-hook.
Ważne jest, aby zminimalizować wibracje podczas fotografowania i ryzyko utraty GoPro. Należy stosować przelotki i starać się często sprawdzać, czy wszystkie śruby są dobrze i mocno dokręcone. GoPro oferuje kilka opcji śrubokrętów, z których jeden warto mieć zawsze przy sobie, po prostu zawieszając go na breloczku do kluczy.
Jakich akcesoriów GoPro mogę używać podczas jazdy na nartach?
Stabilizatory
Obecnie jest coraz więcej steadicamów, które z powodzeniem współpracują z GoPro. Oprócz rodzimego GoPro Carma Grip, godne polecenia okazują się stabilizatory od Zhiyun i Feiyu Tech. Najważniejsze jest, aby pamiętać o bezpieczeństwie urządzenia, które w zamian zapewni stabilny obraz na profesjonalnym poziomie.
Monopody
Najpopularniejsze modele wśród narciarzy to GoPro 3-Way, POV POLE, GoPro El Grande. Monopod świetnie sprawdzi się podczas nagrywania filmów selfie i obejmie całe otoczenie, w tym Ciebie i Twoich przyjaciół.
Wybierając monopod do filmowania zimą, upewnij się, że możesz go używać bez zdejmowania ciepłych rękawic. Pamiętaj, że monopod musi być wodoodporny.
Plecak ze statywem
Niezła alternatywa dla monopodu podczas narciarskich przygód. Ma kilka zalet: perspektywa trzecioosobowa, brak rąk i pewny chwyt. No i oczywiście sam plecak, do którego można włożyć różne rzeczy, a nawet zainstalować hydrator.
Strażnik kamery
Metalowe szelki bezpieczeństwa i metalowe pasy są niedrogim gadżetem, którego nigdy nie należy lekceważyć. Dodatkowe funkcje zabezpieczeń ochronią Twoją kamerę w przypadku poważnego naruszenia bezpieczeństwa i zapewnią Ci spokój ducha, którego potrzebujesz.
Oto kilka kluczowych punktów do zapamiętania
- Fotografuj pod różnymi kątami.
- Fotografowanie różnych scen z tymi samymi ustawieniami ułatwia edycję.
- Użyj kombinacji uchwytów na kask, klatkę piersiową, narty i kijki.
- Wkładki przeciwmgielne pomogą Ci uzyskać "czystszy" obraz.
- Dobrze dokręcić śruby, aby uniknąć wibracji i utraty kamery.
- Nie zapomnij o dodatkowych linach zabezpieczających.
- Należy pamiętać o zapasowych bateriach.
- Steadicam i monopod to dobra pomoc dla kamerzysty na wyjeździe narciarskim.
- Jeśli Twoja kamera GoPro nie jest wodoodporna, upewnij się, że jest chroniona przez wodoodporne etui.
Do zobaczenia na górze!
Jeśli znajdziesz błąd, podświetl fragment tekstu i naciśnij Ctrl+Enter.