Czy wiesz, że format obrazu 4:3 (960p, 1440p, 2.7K 4:3 i 4K 4:3) jest natywnym formatem dla GoPro? Sensor w tych kamerach ma proporcje 4:3. Oznacza to, że właśnie w tym trybie GoPro ma największą widoczność. Osobliwością formatu 4:3 jest to, że jest to praktycznie kwadratowa ramka. Tak więc podczas fotografowania w którymkolwiek z popularnych obecnie trybów 16:9 (1080p, 4K), wideo, które zostało zarejestrowane na sensorze GoPro jest efektywnie przycinane u góry i u dołu.
Różnicę widać wyraźnie na zrzutach ekranu z filmu kręconego na stoku narciarskim. W trybie 1080p traci się ważną część perspektywy (część ciała narciarza i kierunek stoku), a zamiast tego uwaga skupia się na śnieżnym krajobrazie po lewej i prawej stronie.
Jak obrabiasz materiał wideo 4:3?
Prawidłowy post-processing pomoże Ci optymalnie zmontować film 4:3 do powszechnego standardu 16:9. Możesz to zrobić za pomocą kilku metod i różnych edytorów. W każdym razie, podejście do zmiany formatu powinno być kreatywne i indywidualne dla każdego filmu. Przeanalizuj, jakie detale można poświęcić w obróbce (obciąć lub zmienić proporcje), a jakie elementy kadru pozostawić bez zmian.
Istnieją więc dwa podejścia.
1. Uprawa .
Najprostszym sposobem na sformatowanie filmu 4:3 jest przycięcie górnej i dolnej części materiału filmowego.
Aby to zrobić w edytorze Adobe Premiere należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na osi czasu otwartego klipu i odznaczyć opcję 'Scale to Frame Size', jeśli jest ona zaznaczona edytor nie będzie skalował klipu po wysokości do rozmiaru klatki. Następnie przejdź do zakładki "Effect Controls" i po kliknięciu na wybrany klip, znajdź "Scale" pod nagłówkiem "Motion". Jeśli chcesz, aby klip miał rozdzielczość 1080p, zostanie przeskalowany do 150% dla natywnej rozdzielczości 960p lub do 100% dla 1440p.
W ten sposób wideo zajmie całą szerokość ekranu, co pozwoli pozbyć się czarnych pasów po prawej i lewej stronie, a także zostanie nieco przycięte w pionie. Możesz przyciąć ramkę u góry i u dołu nierówno, ustawiając ją pod optymalnym kątem za pomocą pionowego suwaka znajdującego się tutaj, na drugim elemencie zakładki Motion. Domyślna wartość suwaka to 540, należy go przesuwać w zakresie od 360 do 720, aby uniknąć czarnych pasów nad i pod klipem.
W edytorze Final Cut 7.0 domyślna wysokość jest skalowana do rozmiaru ramki. W sekcji 'Motion' powinieneś skalować do 100% przy 1440p lub 150% przy 960p. Pion można przesuwać włączając siatkę Image+Wireframe lub regulując drugi parametr w kontrolce 'Center'. Pierwszy parametr powinien jednak pozostać zerowy, aby po lewej lub prawej stronie filmu nie pojawiały się niepożądane czarne pasy.
W GoPro Studio 2.0, gdy ładujesz wideo 1440p lub 960p na oś czasu, kadrowanie jest domyślne. Edytor ten automatycznie skaluje obraz 960p do rozmiaru klatki i daje możliwość dostosowania kadru poprzez przesunięcie suwaka.
2. Rozciąganie dynamiczne
Bardziej zaawansowane podejście. To nie jest tylko dostosowanie kadru do odpowiedniej skali. Kluczem jest utrzymanie obrazu w możliwie wysokiej rozdzielczości i właściwych proporcjach. W rzeczywistości to właśnie robi SuperView, o czym już pisaliśmy. Robi to jednak bezmyślnie, a używając pełnowartościowego edytora wideo można uzyskać znacznie bardziej naturalny obraz.
Użytkownicy komputerów Mac mogą pracować z edytorami Premiere, Final Cut lub GoPro Studio 2.0. Dla systemu Windows najlepsze są GoPro Studio i AfterEffects.
Do pełnej pracy w Premiere lub Final Cut potrzebna będzie wtyczka Elastic Aspect. Aby korzystać z Elastic Aspect, należy najpierw zainstalować FxFactory, czyli powłokę zawierającą efekty dla Premiere, AfterEffects i Final Cut (7 i 10). Zainstaluj FxFactory, a następnie załaduj Elastic Aspect do programu kontenerowego FxFactory.
Aby zapobiec zapychaniu edytora przez FxFactory efektami próbnymi, przejdź do Actions > Disable Trial Products.
Stretching z Premiere
Pracuj w tej kolejności:
- Załaduj klip 4:3 na oś czasu, zostanie on automatycznie przeskalowany, co oznacza pojawienie się czarnych pasów po lewej i prawej stronie. Kliknij dwukrotnie, aby go otworzyć.
- Przejdź do zakładki "Effect Controls", a następnie do sekcji "Motion".
- Usuń zaznaczenie opcji "Uniform Scale" i zmień wysokość skali na 75%, szerokość pozostaw na 100%. Klip 4:3 zostanie teraz rozciągnięty, aby wypełnić ramkę 16:9. Będzie to wyglądać nienaturalnie, ale da się to naprawić.
- Przejdź do "Plik" > "Nowy" > "Warstwa dopasowania". Aby zastosować efekt Elastic Aspect, nad klipem należy umieścić warstwę dopasowania. Warstwy dopasowania to puste skorupy, na które można nakładać różne efekty, a wideo znajdujące się pod warstwą również je zaakceptuje. Warstwę dopasowania można w każdej chwili wyłączyć, a wideo zachowa swoje oryginalne ustawienia. Ustawienia warstwy dopasowania muszą być zgodne z ustawieniami oryginalnego klipu (1080p, 29,97 itd.).
- Przeciągnij warstwę dopasowania na oś czasu nad wideo.
- Dodaj Elastic Aspect Classic do warstwy dopasowania. Plugin Elastic Aspect występuje w trzech odmianach, z czego Classic jest najlepszy. Po zastosowaniu tego efektu środek kadru zostaje utrwalony, a krawędzie rozciągnięte. W większości przypadków jest to najbardziej odpowiednia opcja, ponieważ ważne obiekty znajdują się głównie w centrum kadru, a krawędzie mają mniej informacji. The ochraniać obszar zaznaczać w żółty i the oryginalny wizerunek wysokość/szerokość współczynnik. Obszar chroniony może być przesuwany w lewo i w prawo. Można również zmienić elastyczność i napięcie.
- Pamiętaj, aby odznaczyć opcję "Show Protected Region" przed zapisaniem, aby ukryć żółtą część ramki.
- Włączaj i wyłączaj plugin podczas pracy, używając przycisku "fx" obok efektu, aby kontrolować różnice w stosunku do źródła. Nawet jeśli chroniony obszar jest odsunięty od centrum, parametry ramki w samym centrum również będą chronione.
Zalecamy użycie osobnej warstwy dopasowania z efektem Elastic Aspect dla każdego klipu na osi czasu. Każda kolejna warstwa może być kopiowana z poprzedniego klipu. Aby to zrobić, przytrzymaj klawisz Alt i przenieś warstwę dopasowania na wierzch kolejnego klipu.
Rozciąganie przy użyciu Final Cut 7.0
Najpierw należy zastosować kodek ProRes, pozostawiając niezmieniony rozmiar klipu, np. 1920x1440. Dalej zgodnie z planem:
- Załaduj klip 1440p na oś czasu, zostanie on automatycznie przeskalowany, co oznacza pojawienie się czarnych pasów po lewej i prawej stronie. Kliknij dwa razy, aby go otworzyć.
- Kliknij na zakładkę "Motion" i powiększ z 75% do 100% dla trybu 1440p. To zwiększy rozmiar klipów, aby idealnie pasowały do ramki.
- Następnie pod nagłówkiem "Distort" zmień parametr distortion na -33.33 (zwróć uwagę na ujemną wartość).
- Przejdź do Efekty > Filtry wideo > Efekty Andy'ego > Elastic Aspect Classic. W przeciwieństwie do Premiere, w tym przypadku plugin może być zastosowany bezpośrednio do klipu.
- Wyreguluj wszystkie ustawienia w taki sam sposób jak w przypadku Premiere, łącznie z regulacją elastyczności i napięcia.
- Pamiętaj, aby odznaczyć "Pokaż region chroniony" przed zapisaniem.
Stretch z GoPro Studio
GoPro Studio daje Ci możliwość dostosowania najbardziej podstawowych ustawień. Działa dobrze i szybko z klipsami, które wymagają minimalnych regulacji. Na przykład w przypadku filmów z surferami, narciarzami, podczas kręcenia z motocykla lub kasku motocyklowego itp.
Procedura jest następująca:
- Zaimportuj surowy klip do pola edytora GoPro Studio, przekonwertuj wideo.
- Przejdź do kroku edycji w zakładce Edycja. Kliknij na klip w koszu po lewej stronie. W prawym dolnym rogu znajduje się pole ustawień wstępnych. Kliknij na ustawienie wstępne "4×3 to Wide". Spowoduje to automatyczne rozciągnięcie formatu 4:3 do 16:9.
- Zastosuj funkcję dynamicznego rozciągania. Ustawienia dynamicznego rozciągania reguluje się suwakiem H.Dynamic w sekcji "Framing Kontrols" po prawej stronie. Przesuń suwak w lewo, aby wypoziomować klip.
W GoPro Studio można używać klipów sformatowanych w Premiere lub Final Cut. Są one podobne do plików ProRes 422, z którymi można pracować w Final Cut lub Premiere.
Stretching z PoEfekty .
Istnieje doskonały plugin do edytora AfterEffects: dynamiczny szablon siatki, który można pobrać tutaj. Szablon jest nakładany na klip źródłowy i pozwala rozciągać go w odpowiednich kierunkach, śledząc wszystkie działania i dostosowując je. Szablon wyświetla dwie siatki jednocześnie:
- zielony - oryginalny format ramki;
- czerwony - format ramki z wprowadzonymi zmianami.
Oto instrukcja krok po kroku jak używać "Szablonu dynamicznego kadrowania 4×3 do 16×9":
- Pobierz plik szablonu z linku i rozpakuj go.
- Otwórz program AfterEffects, utwórz nowy projekt lub otwórz istniejący.
- Importuj szablon dynamiczny do pola edytora AfterEffects.
- Otwórz 3 główne zakładki robocze: "16×9 Output", "4×3 Input" i "4×3 to 16×9 Controls".
- Zaimportuj oryginalny plik wideo 4:3 i przeciągnij go do zakładki "4×3 Input" nad warstwę "4×3 Demo Grid".
- Dopasuj rozmiar klipu 4:3 w oknie roboczym, aby wyrównać go z warstwą "4×3 Demo Grid Layer".
- Przejdź do zakładki "4×3 do 16×9 Controls". Tutaj widać, że materiał wideo został już automatycznie zmontowany. Zielone kółka pokazują oryginalny współczynnik proporcji (bez rozciągania), czerwone kółka pokazują, gdzie materiał został rozciągnięty. Tam, gdzie zielone kółka są takie same jak czerwone, materiał zachowuje swoje proporcje.
- Za pomocą czterech suwaków w ""Mapa zniekształceń rozciągnięcia - KONTROLE TUTAJ" można regulować ilość rozciągnięcia klatki w różnych kierunkach:
- Suwaki Strech R i Strech L regulują odpowiednio wielkość naprężenia po prawej i lewej stronie kadru w zakresie od 30 do 50 jednostek. Przy wartości 30 oryginalna ramka jest prawie niezniekształcona; tylko najbardziej zewnętrzne okręgi siatki szablonu są mocno rozciągnięte, pozostawiając środek chroniony. Przy wartości 50 w prawo lub w lewo cała oryginalna ramka jest równomiernie rozciągnięta;
- następujące suwaki Krzywa R i Krzywa L określają pozycję początkową efektu rozciągania i działają w zakresie od 0 do 1.
- Aby przesunąć ostrość kadru na prawo lub lewo od środka, użyj suwaków w menu Ustawienia centrum - STEROWANIE TUTAJ. Narzędzie to odpowiada funkcji powiększania ramki częściowej wtyczki Elastic Aspect (patrz poniżej).
- Przed zapisaniem edytowanych ramek należy wyłączyć siatki szablonów.
Ustawienia zaawansowane Elastic Aspect
Połowa Stretch (Częściowe rozciągnięcie)
Half Stretch jest używany dla klipów, które wyglądałyby nienaturalnie po pełnym rozciągnięciu. Jest to również przydatne, gdy trzeba wyciąć jakiś szczegół na dole lub górze kadru (np. uchwyt monopodu).
Załóżmy, że wykonaliśmy już wszystkie kroki dynamicznego rozciągania za pomocą Elastic Aspect, ale potrzebujemy rozciągnąć klip tylko do połowy.
Podczas pracy w Premiere, w zakładce "Motion" w sekcji "Effect Controls" należy zwiększyć "Scale Height" ustawiając pionowy suwak. Optymalnie jest rozciągnąć "Scale Height" od 75% do 88% (88 jest średnią wartością pomiędzy 75 a 100). W miarę jak obraz będzie coraz bardziej rozciągnięty w pionie, żółty obszar chroniony Elastic Aspect będzie coraz wyższy i węższy. Teraz należy użyć funkcji "Override", aby rozciągnąć ochronę w poziomie. Aby naprawić chroniony obszar, ustaw "Protection Override" na 0.50 (co stanowi połowę rozciągnięcia).
Podczas pracy w Final Cut 7.0 należy przejść do zakładki "Motion" i zmniejszyć wartość zniekształcenia z -33,33 do około -20. Możesz to zrobić za pomocą małej strzałki po prawej stronie, zmniejszając wartość o jedną jednostkę jednym kliknięciem. Następnie użyj opcji Wireframe+Image, aby przesunąć klip w pionie i zoptymalizować go.
Przed sformatowaniem filmu 4:3 należy zawsze przeanalizować oryginalny obraz. Jeśli w kadrze jest zbyt dużo nieba, można je wykadrować zachowując całą dolną część kadru i zastosować półrozciąganie. Należy pamiętać, że stosując dynamiczne rozciąganie, można zachować jakość wynikowego obrazu na tyle, na ile jest to możliwe.
Kreatywny stretch
Inną dobrą techniką jest kreatywne wykorzystanie chronionej części obrazu. Technikę tę można wyjaśnić na przykładzie filmu GoPro z motocyklistą. W kadrze znajduje się duża postać, która również jest niecentralnie umieszczona. Przy tradycyjnej metodzie rozciągania, film będzie wyglądał nienaturalnie, a przycinanie spowoduje utratę dużej i ważnej części informacji wizualnej:
Rozwiązaniem jest ochrona tych części, które mają znaczenie i przycinanie (rozciąganie) reszty. Ponieważ motocyklista jedzie z dużą prędkością, sceneria jest zamazana, więc nie szkodzi, że jest wyraźnie rozciągnięta.
W tym przypadku najważniejsze jest, aby sam motocyklista nie wyglądał dziwnie w ruchu. Ważne jest tutaj znalezienie równowagi pomiędzy optymalizacją szerokości obszaru chronionego a redukcją zniekształconego wyglądu. Ponadto, im szerszy jest obszar chroniony, tym bardziej zniekształcone są krawędzie kadru.
Przykłady dynamicznego rozciągania wideo GoPro
Oto zrzuty ekranu z filmów nakręconych na Gopro w trybie 4:3 i zoptymalizowanych na różne sposoby. Od lewej do prawej, klipy wyglądają następująco:
- oryginalna ramka 4:3,
- w pełni wykadrowany kadr do formatu 16:9 (część obrazu na górze i na dole zostaje utracona),
- ramka z dynamicznym rozciąganiem (wyświetlanie obszarów chronionych).
Na obrazie z dwoma motocyklistami efekt Elastic Aspect został użyty dwukrotnie, aby chronić oddzielnie prawy i lewy element, nakładając na siebie kolejne warstwy.
Jak widać, w większości przypadków stosowane jest częściowe rozciąganie połówkowe, co pozwala na wycięcie niektórych szczegółów w kadrze lub rozciągnięcie elementów w pionie, aby nadać im bardziej naturalny wygląd.
Kiedy należy używać trybu fotografowania 4:3?
Podsumowując ten poradnik, warto zauważyć, że format 4:3 jest używany, gdy potrzebny jest większy kąt widzenia, z większą perspektywą. Jest on również niezbędny w przypadku, gdy nie jest jasne, w którym miejscu w kadrze będzie miała miejsce akcja.
W przypadku zdjęć 4:3, GoPro można zamontować w dowolnym miejscu: na głowie, na kierownicy lub na kijku narciarskim. Nie ma wątpliwości, że uzyskasz wspaniałe zdjęcia. Tryb 4:3 naprawdę się opłaca!
Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz tekst i naciśnij Ctrl+Enter.