Fotografowanie dronem stało się dla większości ludzi powszechne. Wiele osób nie wyobraża już sobie zaplanowanej wcześniej podróży bez swojego skrzydlatego przyjaciela.
Jeśli chodzi o jakość fotografii z drona, DJI nie ma sobie równych w branży. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku ich najnowszych modeli, a zwłaszcza Mavic 2 Pro. Jednak przeciętnemu użytkownikowi bardzo łatwo jest zgubić się w gąszczu ustawień. Dziś postaramy się wspólnie z Wami dowiedzieć, jak ustawić fotografowanie na DJI Mavic Pro, aby uzyskać jak najlepsze ujęcia.
Przy okazji:
Poprzednio pisaliśmy artykuł porównujący dwa najnowsze produkty DJI - Mavic 2 Pro i Phantom 4 Pro. Jeśli wybierasz między tymi quadcopterami, ten artykuł na pewno Ci pomoże.
Główne parametry
Po pierwsze, poznajmy terminologię i kilka definicji.
Prędkość fotografowania
Szybkość klatek to liczba pojedynczych zdjęć wykonywanych przez aparat w ciągu sekundy w trybie Capture Mode. Te zdjęcia są następnie sekwencyjnie łączone w animację, aby stworzyć ruchomy obraz lub wideo.
Wyższa liczba klatek na sekundę nie musi oznaczać lepszej liczby klatek na sekundę. Jeśli planujesz stworzyć coś w rodzaju programu telewizyjnego, zalecamy kręcenie z prędkością 30 klatek na sekundę. Do ujęć filmowych nadal zalecamy jednak 24 kl.
Częstotliwość odświeżania projektu
Wybrana liczba klatek na sekundę jest określana jako podstawowa liczba klatek na sekundę lub szybkość filmu projektu. Jeśli masz doświadczenie w edycji wideo, możesz przejść z 24 klatek na sekundę do 48 lub 120 klatek na sekundę, aby uzyskać określone efekty. Jednocześnie ten ostatni efekt uzyskuje się poprzez dodatkowy montaż w postprodukcji. Dla początkujących zalecamy jednak trzymanie się 24 klatek na sekundę dla każdego odcinka. W DJI GO 4, Frame Rate znajduje się w sekcji Video Size.
Rozdzielczość wideo
W aplikacji DJI GO 4 App, Rozdzielczość wideo znajduje się również pod Rozmiar wideo. Mavic 2 Pro ma kilka opcji dla wideo w wysokiej rozdzielczości:
- 4K HQ
- 4K Full FOV
- 2.7K
- Full HD (1080p)
Ogólnie przyjmuje się, że format 4K to 4096×2160 pikseli. Jednak Mavic 2 Pro używa nowego formatu rozdzielczości 4K zwanego Ultra HD z nieco niższą rozdzielczością 3840×2160.
Pewnie już się zastanawialiście - dlaczego więc istnieją dwa formaty 4K i czym się różnią?
- 4K HQ (High Resolution) ma nieco węższe pole widzenia niż obiektyw średnioogniskowy 40 mm (odpowiednik 35 mm). Rozdzielczość: 3840x2160.
- 4K Full FOV: Wykorzystuje standardowy obiektyw o krótkiej ogniskowej 28mm (odpowiednik 35mm). Rozdzielczość: 3840x2160.
Format wideo
Ludzie często mylą rozszerzenie pliku (MP4 lub MOV) z formatem wideo. Są to zasadniczo różne koncepcje. Na przykład, format wideo składa się z kilku plików, folderów, a nawet list odtwarzania, które są niezbędne do prawidłowego odtwarzania wideo.
Pojemnik na media
Pod tym pojęciem kryją się rozszerzenia plików, a konkretnie MP4 lub MOV. Wyobraź sobie, że to pole zawiera strumień wideo, strumień audio i metadane. W folderze metadanych znajdują się ważne informacje, takie jak użyta kamera, czas utworzenia, bitrate i rozdzielczość. Metadane zawierają również kodek. Wybór kontenera mediów dla Ciebie zależy od tego, co chcesz w wideo. Dla DJI Mavic 2 Pro, zalecamy następujące elementy:
- MOV (Quicktime Movie) - został stworzony przez Apple Corporation i działa płynniej z ich produktami. Ponieważ kontener multimedialny jest zastrzeżony, jest obsługiwany przez nieco mniejszą liczbę urządzeń i systemów.
- MP4 jest formatem bardziej kompatybilnym niż jakikolwiek inny w tej chwili. Stał się popularny, gdy Apple zaczęło używać tego typu kontenera mediów dla iTunes Store. Jest on obsługiwany przez szeroką gamę urządzeń, odtwarzaczy i innych aplikacji i jest powszechnie używany do przesyłania strumieniowego wideo w Internecie.
Nie ma szczególnej różnicy w tych dwóch kontenerach multimedialnych, więc wszystko zależy od tego, gdzie chcesz je odtwarzać.
Kodek
Kodeki są warte rozważenia jako podstawowa metoda kompresji wideo, która pozwala zaoszczędzić czas i miejsce na komputerze, a także zapewnia płynne odtwarzanie. Rynek kodeków jest obecnie przepełniony zamieszaniem i niepewnością - w ciągu ostatnich 20 lat opracowano ich dosłownie setki. Na komputerze jest już zainstalowanych kilka kodeków, ale do tej pory (przy nagrywaniu wideo o wyższej rozdzielczości) mogły one stać się przestarzałe. W aplikacji DJI GO 4 App, wybierz odpowiednie kodeki pod "Camera Video Coding".
Nie są one łatwe do rozgryzienia dla początkującego. Nasze opcje kodeków koptera:
- H.264, znany również jako AVC = Advanced Video Codec (obecny standard)
- H.265, znany również jako HEVC = High Efficiency Video Codec (nowy i bardziej wydajny)
Dla początkujących
: Nie spiesz się z wyborem H.265 jako głównego kodeka. Jest to koń trojański dla niedoświadczonego edytora wideo! W przeciwnym razie ryzykujesz, że utkniesz w edycji pliku na długi czas, chyba że twój komputer wybuchnie jako pierwszy!
H.265 jest prywatnym, prawnie zastrzeżonym kodekiem, za który ludzie musieli ostatnio wyłożyć pieniądze. Opłaty licencyjne za jego używanie zostały obniżone, aby pomóc w rozszerzeniu jego zastosowania. Chociaż kodek ten kompresuje wideo 4K do około połowy bitrate'u pliku H.264, do jego edycji potrzeba prawie 3 razy więcej mocy obliczeniowej. Ważne jest jednak, aby mieć doświadczenie w edycji wideo - w przeciwnym razie cała praca może pójść na marne.
H.264 jest nadal standardowym kodekiem i działa fantastycznie! W rozdzielczości 4K można w pełni wykorzystać możliwości tego kodeka i jest to świetne rozwiązanie dla przeciętnego użytkownika. Ponadto, większość Twoich odbiorców nie zauważy żadnej różnicy między tymi dwoma kodekami.
Kolor
Dla Mavic 2 Pro, zalecamy
- DLog-M
- HLG
- Normalny - kodek H.264 tylko z "normalnym" kolorem.
DLog-M
(Discrete Logarithmic Method) - może być używany tylko z kodekiem H.265 i wymaga przetwarzania. Doświadczeni montażyści wideo preferują ten ultrapłaski (mniejsza ostrość, kontrast i nasycenie) profil kolorów jako punkt wyjścia, ponieważ DLog-M przechowuje więcej danych w każdej klatce, dając montażystom więcej opcji do pracy.
HLG
(Hybrid Logarithmic Gamma) jest czymś podobnym do kręcenia filmów o wysokim zakresie dynamiki (HDR). Ta opcja nie jest jeszcze szeroko obsługiwana, ale można ją odtworzyć w serwisie hostingowym YouTube. Może być używany tylko z kodekiem H.265 i wymaga przetwarzania.
Normalny
- może być używany z H.264 i może być udostępniany bez utraty jakości lub dodatkowego przetwarzania.
Jeśli nie jesteś profesjonalnym edytorem wideo, zalecamy użycie kodeka H.264 w normalnym trybie kolorów. Zapewniamy, że zaoszczędzisz sobie wiele komórek nerwowych.
Styl
Opcję Styl można zmienić na H.264 lub H.265. W menu stylu zobaczysz trzy ikony w górnej części okna - ostrość, kontrast i nasycenie. Możesz stworzyć swój własny styl w menu, dodając maksymalnie 3 podpozycje do każdej z trzech ikon. Ten niestandardowy styl zostanie zastosowany do każdej klatki filmu lub zdjęcia JPEG.
Liczba klatek na sekundę, prędkość projekcji i prędkość migawki
Wielu użytkowników często myli pojęcia liczby klatek na sekundę i czasu otwarcia migawki. Liczba klatek na sekundę to liczba pojedynczych klatek na 1 sekundę filmu (fps). Czas otwarcia migawki to czas, przez jaki migawka aparatu pozostaje otwarta, aby prawidłowo naświetlić poszczególne klatki.
Najczęściej spotykane częstotliwości odświeżania obrazu wideo to 24 i 30 klatek na sekundę. Pierwszy z nich daje nam znacznie bardziej filmowy wygląd - jakbyśmy oglądali film w kinie. Ten drugi natomiast pozwala uzyskać bardziej plastyczny obraz, jak w telenowelach z lat 80.
Ogólnie rzecz biorąc, niższa częstotliwość odświeżania pozwala kamerze na dostarczenie obrazu o najwyższej jakości. Dlaczego? Ponieważ można użyć niższej czułości ISO (mniejszy szum cyfrowy) i wolniejszego czasu otwarcia migawki.
Dalsze wskazówki dotyczące robienia zdjęć
Używanie filtrów na obiektyw podczas nagrywania filmów
W internecie wiele się mówi o przydatności specjalnych filtrów. Jednak konieczność ich stosowania w przypadku niektórych aparatów jest nieco przesadzona. Dlatego też zdecydowanie zalecamy użytkownikom, aby nie zakładali żadnych filtrów na obiektyw aparatu, dopóki nie zrozumieją, do czego chcą ich używać.
Istnieją następujące kategorie filtrów do dronów:
- Ultrafiolet (UV)
- Polaryzacja
- Neutralny
Dla coptera nie zalecamy zakupu filtra UV. Faktem jest, że fotografowie używają ich do ochrony obiektywów swoich aparatów. Z drugiej strony, drony mają już ochronę obiektywu. Nie ma więc sensu kupować tych filtrów. Chyba, że jest to wymiana porysowanego lub pękniętego szkła rodzimego aparatu fotograficznego, czyli jako część zamienna.
A co z filtrem polaryzacyjnym? Filtr polaryzacyjny pozwala na odfiltrowanie zakłóconych fal świetlnych, które są odbijane do środowiska zewnętrznego oraz eliminuje odbicia od elementów znajdujących się w polu widzenia aparatu. Chociaż polaryzator może pomóc w uzyskaniu bogatszych kolorów, istnieje kilka cech, które utrudniają użycie polaryzatora podczas fotografowania z quadcoptera. Podsumowując, niedogodności związane z używaniem filtra polaryzacyjnego przewyższają korzyści (w kontekście produkcji wideo), z wyjątkiem bardzo rzadkich okoliczności.
Z reguły wszyscy videografowie stosują w swojej pracy filtry neutralne - ich działanie jest podobne do okularów przeciwsłonecznych do kamer.
Pomiędzy:
Wcześniej poświęciliśmy całą serię artykułów na temat filtrów do kopterów. W szczególności, przyjrzeliśmy się potrzebie stosowania filtrów ND i scenariuszom ich użycia, wybraliśmy najlepsze filtry ND dla Mavic 2 i znaleźliśmy różnice pomiędzy filtrami ND, CPL i ND/PL. Aby uzyskać bardziej dogłębne zrozumienie tematu, zalecamy zapoznanie się z tymi materiałami.
Ustawienia kolorów
Zawsze pamiętaj, że nagrywanie wideo jest takie samo jak robienie wielu zdjęć. Kiedy więc nagrywasz wideo z prędkością 24 klatek na sekundę, zasadniczo przechwytujesz i odtwarzasz 24 obrazy na sekundę w kolejności sekwencyjnej. W związku z tym wszelkie ustawienia aparatu, które dotyczą obrazów JPEG (w przeciwieństwie do obrazów DNG RAW), będą miały zastosowanie również do wideo. DJI Mavic 2 Pro oferuje kilka regulacji kolorów zdjęć/filmów w menu Advanced Camera w aplikacji DJI GO 4 App.
Podczas fotografowania, w zależności od sytuacji, należy zmienić balans bieli. Automatyczny balans bieli jest trybem dynamicznym, który automatycznie balansuje się przy różnych temperaturach barwowych podczas fotografowania. Jednak w trybie automatycznym na końcowym filmie będą zauważalne ostre przesunięcia kolorów, które trudno będzie skorygować w postprocessingu. Warto również rozważyć ustawienia balansu bieli: słoneczny, pochmurny lub niestandardowy.
Opcje stylu pozwalają na nagrywanie wideo zgodnie z osobistymi preferencjami. W tym elemencie można regulować ostrość, kontrast i nasycenie. Videografowie często ustawiają swój własny styl wideo na -1, -1, -1. Dzięki temu surowe wideo zyskuje nieco łagodniejszy wygląd zaraz po wyjęciu z kamery, co zapewnia większą elastyczność przy poprawkach w post-processingu.
Wreszcie, jest kolorowe menu, które jest nieco ograniczone dla wideo. W rzeczywistości, jeśli zdecydujesz się na użycie kodeka H.264, masz tylko jedną opcję koloru - Normal. To jest ten, który jest odpowiedni dla przeciętnego użytkownika drona.
Jeśli jednak użyjesz kodeka H.265 (HEVC), będziesz miał bardziej zaawansowane opcje kolorów dla wideo, w tym HLG i DLog-M. Ale w tym przypadku, musisz mieć doświadczenie w edycji wideo pod swoim paskiem.
Ustawienia zawieszenia i lotu dla lepszego wideo
Wielu właścicieli Mavic 2 Pro nigdy nie przeczytało instrukcji obsługi ani nie poświęciło czasu na naukę aplikacji DJI GO 4 (dziwne, prawda)? Są to często te same osoby, które zastanawiają się, jak sprawić, by ich filmy były mniej szarpane. Konkretnie, aplikacja DJI GO 4 posiada ustawienia, które sprawią, że filmy będą płynniejsze i bardziej profesjonalne.
Zacznijmy od ustawień menu zawieszenia. Ten ostatni jest rodzajem podpórki, na której trzyma się kamera koptera i łączy ją z Mavic 2 Pro. Domyślnie ruchy kamery są dość szybkie i ostre. Jednocześnie można dostosować opóźnienie kamery do własnych preferencji. Przejdź do Ustawień ogólnych>Menu Gimble>Ustawienia zaawansowane. W ostatniej sekcji znajdują się suwaki regulacji.
Inną opcją wygładzania wideo jest użycie trybu Cinematic Mode. Podczas lotu tryb ten zmienia dwie cechy - wydłuża drogę hamowania i spowalnia obroty quadcoptera. Warto jednak poćwiczyć korzystanie z tego trybu w otwartym terenie.
Tryb statywowy jest bardzo zaawansowany w serii Mavic 2. Tryb statywu nie znajduje się już w Inteligentnych trybach lotu - teraz jest on umieszczony jako przełącznik po prawej stronie pilota. Przełącznik S-P-T pozwala na przełączanie pomiędzy trybem sportowym, trybem pozycyjnym i trybem statywu. Po przełączeniu na tryb statywu aplikacja wyświetla suwak, za pomocą którego można dostosować prędkość trybu statywu dla ruchów poziomych, pionowych i odchylenia. Jest to wspaniała cecha dla wideografii!
Odpowiednia karta SD do Twojego filmu
DJI zaleca zakup kart MicroSD o pojemności od 32 GB do 128 GB. Jednak do nagrywania filmów 2/4K potrzebna jest karta pamięci o prędkości odczytu/zapisu do 30MB na sekundę (UHS-I Speed Grade 3). Dlatego SanDisk Extreme V30 Pro jest idealnym rozwiązaniem.
Mamy nadzieję, że nasz przewodnik po tym, jak nagrywać wideo na DJI Mavic 2 Pro, pomoże Ci robić wspaniałe ujęcia za pomocą Twojego drona. Twój Wazza.
Zapraszamy do subskrybowania oficjalnej strony sklepu na Facebooku, Telegramie, Instagramie i kanale YouTube.
Źródło: DJI Aerial Photo Academy
Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz tekst i naciśnij Ctrl+Enter
.